Apostlenes gerninger kapitel 4 kan inddeles på følgende måde:
4,1-12 Forkyndelsen
af Jesus som den opstået
4,13-22 Undervisning
af folket i Jesu navn
4,23-31 Løsladelsen
og bønnen
4,32-37 Menighedens
interne generøsitet
5,1-11 Ananias
og Safira.
4,1-12 Forkyndelsen af Jesus som den opstået
v.1-3 Reaktionen
fra de jødiske ledere på forkyndelsen
v.4 Konsekvensen
af apostlenes forkyndelse
v.5-7 Undersøgelsen
af apostlene
v.8-12 Peters
svar
v.1-3 Reaktionen
fra de jødiske ledere på forkyndelsen
Tempelvagtens anfører
stod lige under Ypperstepræsten i rang, mens saddukæerne ikke havde nogen formel autoritet ved templet – men
ypperstpræsten kom fra deres parti. Saddukæerne var en hovedretningen indenfor
jødedommen, der mente de kunne føre deres oprindelse tilbage til præsten Sadok
i 1 Kong 2,35.De samarbejde med romerne, og havde en høj materiel standard[1].
v.4 Konsekvensen
af apostlenes forkyndelse
Deres reaktion mod apostlene skal ses i lyset af 3,15ff, og
reaktionen er, at apostlene sættes i fængsel. Bemærk at her bliver de ikke
befriet af Gud – men får faktisk lov til at sidde indtil de skal for rådet.
v.5-7 Undersøgelsen
af apostlene
Dagen efter samles de ledende grupper i Jerusalem. De tre
grupper der nævnes i vers 5 udgør den jødiske ledelse.
Ypperstepræsten Annas var i embedet fra 6 til 15 e.kr,
mens hans efterfølger Kaifas var ypperstepræst fra 18 til 36
e.kr.
Johannes kan være den ypperstepræst der også kaldes Jonathan
I vers 6 tales der om ”ypperstepræsten Annas, Kajfas, Johannes og Alexander og de andre af
ypperstepræstelig slægt”. Det er bemærkelsesværdigt at det er Annas, der
omtales som ”yppersteprsæt”, eftersom han er gået af på dette tidspunkt. Det
skyldes sandsynligvis, at han stadig øvede indflydelse[2].
Peter og Johannes bliver hentet ind, og får stillet
spørgsmålet Med hvilken magt og med
hvilken ret de gør dette. Det første
spørgsmål skal ses i sammenhæng med 3,12. Det sidste spørgsmål blev stillet til
Jesus i forlængelse af tempelrensningen i Luk 20,1ff. Ingen har tilsyneladende
benægtet at det er sket – men spørgsmålet er hvilke kræfter der ligger bag ved.
v.8-12 Peters
svar
Peter svarer dem fyldt af Helligånden[3]. Det
skal ses i lyset af dels kapitel 1 om Helligånden, dels i lyset af Jesu løfte i
Luk 12,12. Det de siger, bliver ikke
modsagt, hvad der faktisk også er et løfte der svarer til Luk 21,15.
I vers 11 refererer Peter til ordet fra Sl 118,22 om Den sten, som bygmestrene vragede, der er blevet til
høvedhjørnestenen. Citatet skiller sig ud fra andre citater af samme tekst på
to måder[4]: i)
Stenen blev forkastet ”af jer” ii) Der bruges et andet verbum end normalt i
citatet[5].
Denne tekst fungerer på tre niveauer
i) Selve billedet i salmen bruges om en sten der
findes ubrugelig til dens formål.
ii) I salmen udtrykker det taknemlighed til Gud over
en militær sejr (v.15-17)
ii) Jesus bruger den om sig selv i lignelsen om
vingården., hvor det bruges til at beskrive ledernes forkastelse af ham, og om
stadfæstelsen af ham gennem hans opstandelse (Matt 21,42f)
Hovedhjørnestenen havde to funktioner i en bygning. Det var
den sten, hele huset blev bygget på, og det var den sten som bestemte hele
huset retning.
Derefter går Peter over til at give en konklusion (v.12)[6]: Der er
ikke frelse[7]
i noget andet navn. Jf Matt 1,21. De Jødiske ledere vil være enige i at Israels Gud er den eneste der
kan frelse mennesker (Es 43,11f). Men der hvor det store skel går, er
sammenknytningen af frelse og Jesus.
4,13-22 Undervisning af folket i Jesu navn
v.13-14 Konsekvens:
Kunne ikke tage til genmæle
v.15-18 Konsekvens:
Samtale og taleforbud
v.19-20 Peter
og Johannes’ svar: At adlyde Gud er vigtigere
v.21-22 Forsøg
på at true dem til tavshed
v.13-14 Konsekvens: Kunne ikke tage til
genmæle
Helbredelsen er
vanskelig at stille noget op imod. Lukas formulerer sig interessant her. Der
siges, at rådet ikke ”kunne tage til genmæle”. Den formulering svarer nøje til
hvad Jesus siger i Luk 21,15: ”for jeg vil give jer mund og mæle og
en visdom, som ingen af jeres modstandere vil kunne modstå eller modsige”.
Apostlene oplever konkret, at Jesu ord holder stik.
v.15-18 Konsekvens:
Samtale og taleforbud
Rådet[8] står i
et dilemma[9]. På den
ene side kan de ikke benægte hvad der skete, og på den anden side ønsker de at
stoppe apostlene i deres forkyndelse af Jesus. Rådet kunne ikke benægte, hvad
der skete. Tegn bliver både brugt om Jesus (Luk 2,22) og Apostlene (2,43,
4,22). Tegnet kan ikke benægtes, men
tegnets betydning kan diskuteres. Det
fører til at de forbyder at de prædiker i Jesu navn.
v.18-22 Peter og Johannes svar
v.19 skal læses i lyset af befalingen i kapitel 1. v.20: Det
er ikke noget de har fået overlevet, det er noget de selv har set og hørt. En forudsætning for svaret (eller en
konsekvens) er, at rådet ikke længere repræsenterer Guds folk og Guds vilje[10]. Samtidig
med, at rådet ikke kan benægte at der er sket et under, er der et element mere:
Folkets velvilje[11].
4,23-31 Løsladelsen og bønnen
v.23 Peter
og Johannes går til deres egne
v.24-31 Bøn og
lovprisning
v.24-29 Menighedens takkebøn
Efter fokus på Peter og Johannes skiftes fokus til menigheden.
Dette fokus varer helt frem til 5,11.
I denne afsnit ser vi hvad de første kristne gjorde, når de
stod overfor nød og fare: De beder til Gud. Lukas nævner flere steder, at den kristne menighed beder, men her
er også nævnt hvad den beder om.
v.24: Bønnens indledning
Indledningen til bønnen kendes fra GT. De henvender sig til
himlen og jordens skaber. Inspirationen er hentet fra Sl 145[12]. Med
udtrykkene himmel, jord og hav understreges Guds universalitet[13].
v.25-26: Bønnen formet efter salme 2
Derefter bevæger den sig over i en bøn, der fokuserer på Sl 2[14]. Menigheden ser i ledernes handlemåde
en opfyldelse af Salmen.Nøglen er at forstå at den salvede der tales om er Jesus selv. Og fyrsterne har slået sig
sammen imod dem. Dem, der har slået sig sammen er Herodes (Jøde), og Pointuis
Pilatus (Hedning), folkene
(Hedninger) og Israels stammer
(Jøde).
v.27-28: Opfyldelsen af salmen i menighedens
erfaring
For at udføre det, som
din hånd og vilje…
Bemærk at i forhold til talen i kapitel 3 understreges det
også her at det ikke bare var menneskers værk, men at midt i dette var Guds
værk ved at blive gennemført.
v.29-30: Bøn om at stå modstanden imod
At bønnen her går over til at bede om konkret handling
fremgår af indledningen ”og nu”. Bønnen handler om, at Gud må give frimodighed
og at Gud må gribe ind. Menigheden omtaler sig selv som ”dine (Guds) tjenere”[15]. Bønnen om at se deres ”Trusler” handler om at
de ældste og ypperstepræterne har truet dem. De beder om, at Gud må gribe ind
”med tegn og undere” (v.30). Udtrykket findes fire steder i skriftet: 4,30,
5,12 14,3 og 15,12[16].
Litteratur
Bock,
Darrell L. Acts. Baker
Academic, 2007.
Longenecker,
Richard N. Acts. Grand Rapids, Michigan: Zondervan Publishing House,
1995.
Zmijewski,
Josef. Die Apostelgeschichte / übers. und erklärt von Josef Zmijewski. Regensburg:
Pustet, 1994.
[2] Longenecker, Acts, 302; Zmijewski, Die Apostelgeschichte / übers. und erklärt
von Josef Zmijewski, 214.
[3]
Udtrykket ”Fyldt af Helligånden” (πλησθεὶς πνεύματος ἁγίου) finder vi i fire tekster
i Apg: 1) På pinsedagen (2,4), 2) i
denne tekst, hvor Peter står foran rådet 3) Paulus fyldes af Helligånden (9,17) 4) Paulus fyldes af
Helligånden (13,9). ”Fylde” (πίμπλημι) i øvrigt: 1) Fyldt af forundring (3,10)
2) fyldt af iver (5,17) 3) fulde af misundelse (13,45). 4) Fuld af tumult
(19,29).
[4]
Bock, Acts, 192.
[5]
Zmijewski, Die Apostelgeschichte /
übers. und erklärt von Josef Zmijewski, 217 tolker det som udtryk
for, at der er tale om en anden tradtion som Lukas bruger.
[6]
Dette er talens højdepunkt jf. Ibid., 218.
[7]
Frelse i Apg bliver brugt i soteriologisk betydning (4,12 13,26.27 16,17) og i
ikke-soteriologisk betydning (7,25 27,34)
[8] Bock, Acts, 196 reflekterer over, hvor
Lukas kan have disse informationer fra. Han nævner følgende muligheder: i)
Selve gengivelsen af informationerne til apostlene inderholder reflektionen ii)
Paulus har haft bekendte i Rådet og han har derfor vist hvad det handlede om
iii) Nikodemus og Josef af Arimathea kunne være potentielle vidner.
[9]
Ibid.
[10]
Ibid., 198.
[11]
Udtrykket λαός bliver med nogle få undtagelser brugt om Israels folk. 2,47 3,9
3,11(?) er tydelige eksempler på at folket faktisk ikke vendte sig imod
apostlene – Jf. 4,21.
[13]
Ibid.
[14]
Sl 2 bruges også i 4QFlor 1,18ff…Udlægningen af udsagnet er, at folkeslagenes
konger er I oprør og lægger planer, der ikke kan lykkes mod Israels udvalgte
ved dagenes ende”, og i Salomons Salmer
[15]
I den danske oversættelse omtales både Jesus og de troende som tjenere, men det
er to forskellige ord for tjener der bruges på græsk.
[16]
For de første gælder at de er blandt jøder (4,30 5,12), i 14,3 er det
vanskeligt at lave en etnisk kategorisering, hvor det i 15,12 er det tegn og
undere blandt hedninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar