mandag den 4. marts 2013

Johannes Åbenbaring; Fortælleteknik


I mine tidligere diskussioner med kvinden (m/k) bag biblen.info har vi været inde om Johannes åbenbaring. Den bog kalder forfatteren for "Den mest udsyrede og rodede af alle Bibelens bøger"[1], hvilket hun gentager et par gange i løbet af sit indlæg.

Well, det ordvalg ville jeg aldrig selv bruge, men jeg forstår godt at man får det indtryk, for det er vanskelig at få styr på, og jeg skal være den sidste til at sige, at jeg har overblik over hele strukturen. Men samtidig mener jeg ikke det er det samme som at man kan sige ingenting. Så langt jeg kan se er der (som jeg tidligere har skrevet om) er der nogle overordnede strukturer i skriftet.

En af de ting, jeg ligger til grund for min forståelse af skriftets struktur er en så kaldt ”æsketeknink” hvor jeg mener at man skal læse senere afsnit i skiftet som udfoldelse af tidligere. Det mener jeg faktisk at man kan føre en række gode argumenter for, hvilket jeg har forsøgt at gøre i det papir jeg har linket til.  God læselyst En udgave, hvor den græske tekst er gemt væk i alle noterne findes hér

Ingen kommentarer:

Send en kommentar