fredag den 7. september 2012

Om Ytringsfrihed - og religionskritik

Som det vil være af læserne her på sitet bekendt, så har jeg i lægere tid været i dialog med biblen.info. Jeg har flere gange undret mig over, hvorfor i alverden manden (eller kvinden?) bag sitet er anonym.

Manden er ikke dum - den kører ret hurtigt rundt oppe på øverste - så det kan næppe være derfor. Nu er det endeligt gået op for mig - personen bag sitet er bange for repressalier - og jeg tror faktisk han mener det.

Derfor dette indlæg om kristendomskritik - samlet i 4 punkter:

i) Hvis kristne ønsker at stå frem i det offentlige rum, så må vi være klar til at tage imod "tæsk" - både de ureflekterede og de reflekterede former for tæsk.

ii) Hvis vi virkelig tror at kristendommen er sand, så tør vi også godt udsætte os selv for kritik. Jeg tror selv at en kritisk dialog kan være med til at afdække svagheder og uklarheder i vores argumentation.

iii) Kristentro, og kaldet til efterfølgelse må ske med munden og ikke med sværdet - at ikke-kristne kritikere ikke kan stå frem offentligt med deres kritik er en katastrofe.

iv) Kristus kaldte mennesker til at elske deres næste - og det indbefatter også dem der ikke er enige med os.

Derfor skal man se dette blogindlæg, ikke som et argument for at tanker på biblen.info er sande - men som et indlæg for  personens ret til at have sine synspunkter OG til at fremføre dem. Alternativt må man melde sig ud af det danske samfund og finde et fundamentalistisk styre (fx Nordkorea) at stille sig ind under!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar