Den første del af apostlenes gerninger beskriver hvad der
sker i Jerusalem. Det begynder med Jesu himmelfart, erstatningen af Judas,
Pinse, og omvendelse, og et blik ind i den første kristne menighed. Denne del
af skriftet varer frem til 6,7 hvor vi har en opsummering.
INDLEDNING: Apg
1,1-14
1,1-2 Indledning
1,3-11 Himmelfarten
1,12-14 Apostlene
i Jerusalem
1,1-2 Indledning
Første bog = Lukas evangeliet.
Theofilus = Samme modtager som i Lukas. Navnet betyder ”Guds
ven” eller ”Guds elskede”.
Indholdet i Evg: Alt
det som Jesus gjorde og lærte fra begyndelsen til den dag han blev taget op til
himlen
Gjorde og lærde: Sammenhængende opsummering af hele
Jesu virksomhed. Ved at begynde på denne
måde, lægger Lukas op til, at Apostlenes gerninger skal ses i forlængelse af
Jesu virksomhed. Han begyndte – og de fortsætter. Samtidig er der nok en pointe
mere: Jesus begyndte sin virksomhed i Galilæa – men nu fortsætter han den med
apostlenes virke.
Dette sker efter at
han ved Helligånden har givet befaling til de apostle, han havde udvalgt.
Det vil sige i hvert fald de 11, eftersom Judas hængte sig selv i forbindelse
med begivenhederne omkring Jesu død.
Bemærk at her og i det følgende er der fire store faktorer
der løber sammen: Vidnemandatet, Apostlene, Helligånden, og den ophøjede
Jesus. De fire elementer skal vi se
komme tilbage igen og igen i bogen. De spiller en central rolle igennem
skriftet, og Ånden og Apostlene knyttes ofte sammen[1].
1,3-11
Himmelfarten
v.3
Efter sin lidelse og
død trådte Jesus frem for dem med mange beviser på, at han levede, idet han i
fyrre dage viste sig for dem og talte om Guds rige.
Jesu forkyndelse sammenfattes her i begrebet ”Guds rige”. Det er et tema, som Jesus
introducerede i sin forkyndelse (Mark 1,15). Han sendte apostlene ud og
prædikede om Guds rige (Luk 9,2f) og det bruges i Apostelens gerninger til en
opsummering af den tidlige kristne forkyndelse (8,12 19,8 20,25).
Det stammer tilbage fra Daniels bog, og beskriver, hvordan
Gud til sidst vil overtage magten og herredømmet. Daniel 7 beskriver det i et
syn, der slutter med ”Men kongedømmet, herredømmet og magten i alle kongeriger
under himlen blev givet til den Højestes helliges folk” (7,27).
v.4
Forbuddet mod at forlade Jerusalem finder vi tilsvarende i
Luk 24,49. Når Jesus giver dem denne befaling handler det om Jerusalems
frelseshistoriske betydning. I blandt andet Esajas’ bog bliver det tydeligt. I Es
40,1f hører vi at Jerusalem skal trøstes, og i Es 2,3 er det
tydeligt, at Herrens Ord går fra
Jerusalem til de andre folk.
Baggrunden for udsagnet om Johannes finder vi i Luk 3,16.
Døbes med Helligånden skal ses i lyset af GTs løfter om Ånden: Ez 36,25f
1,6f Riget for
Israel?
Jesu løfte rejser et nyt spørgsmål: Er det nu du vil
genrejse riget for Israel. Jesus svarer på med en formulering om, at det ikke
tilkommer dem at kende tid og sted.
Deres spørgsmål er faktisk meget forståeligt, for i GT møder
vi flere tekster, hvor udgydelsen af Ånden hænger sammen med Guds genrejsning
af Israel (Se Joel 3).
Hvordan skal vi forstå
Jesu svar?
Typisk har man forstået det enten som en afvisning af enhver tanke om genrejsning
af Israel, eller at det er en udskydning
af genrejsningen af Israel.
Men der er en tredje mulighed, som jeg tror, er mere
nærliggende: Genrejsningen af Israel begynder
med Åndens komme og realiseres i den
kristne kirke og fuldendes på et
tidspunkt de ikke kender.
V8 Vidnemandatet
Jesus giver dem en
befaling og et løfte. Befalingen er at de skal være vidner. Løftet er at de
skal få kraft til at være vidner. Jesus siger, at de skal være ”mine vidner” –
det er interessant for det er en videreførelse af et tema fra Es 43,10-12, hvor
Israel skal være Guds vidner. Teamet om at være vidne er et gennemgående tema
for skriftet: 1,8.22 2,32, 10,39.41 13,31 22,15.20 26,16
Og så få de den treleddede programerklæring; Jerusalem,
Judæa, Samaria og jordens ende.
Bevægelsen begynder i Jerusalem – den frelseshistoriske by –
og fortsætter til ”jordens ende” [2]. Det er igen med baggrund i en Esajastekst,
nemlig 49,6 – en tekst som dukker op senere i Apostlenes gerninger (13,47).
Apostelens gerninger følger denne opdeling: Jerusalem (2-7),
Judæa og Samaria (8-12), og verdens ende (13-28).
1,9-11
Himmelfarten
Den opstandne og himmelfarne Kristus leder og styrer sin kirke
med sin Ånd, gennem sit ord, hvor han er, indtil han skal komme igen. Det er
det første konstituerende element i apostlenes gerninger.
De ser efter ham og englen fortæller, at han skal komme igen
på samme måde, som han blev taget fra dem. Denne
begivenhed er baggrunden for det vidnesbyrd, apostlene går med i resten af
skriftet.
Skyen der kommer i vers 9 skal sandsynligvis ses på baggrund af GT:
Der er skyen flere steder et udtryk for Guds nærvær (2 Mos 40,34-35, Dan 7,13)
– det er vanskeligt ikke at tænke tilbage på forklarelsen på bjerget, hvor vi
også møder denne sky (Luk 9,31f).
1,12-14 Den første
kristne menighed
Det næste afsnit, frem til kapitel 2s begyndelse beskriver
kort hvad der sker fra Jesu himmelfart og til pinse. Det første handler om hvor
og hvordan de holder samme. Det næste handler om, at de skal være fuldtallige
som apostle. Huset de går op i (v.13) kan være samme hus som nævnes i Luk
22,12. Det er typisk for Lukas også at nævne kvinderne. De fylder en del
specielt i evangeliet (8,21 23,49, 24,10). Og så oplister han apostlene, og
baner på den måde vej, for det næste han vil fortælle. Han nævner nemlig kun 11
apostle. Disse 11 er kærnen i ”den kristne gruppe” i Jerusalem på det her
tidspunkt.
Salen oven på: Muligvis det samme sted som Luk 22,12.
Kvinderne er de samme som i Luk 8,23f og 23,55ff.
Litteratur
Bock, Darrell L. Acts. Baker
Academic, 2007.
Ellis,
E. Earle. “The End of the Earth’ (Acts 1:8).” Bulletin for Biblical Research,
1991.
Schnabel,
Eckhard J. Early Christian Mission. IVP Academic, 2004.
[1] Bock, Acts, 53.
[2] For diskussion af, hvorvidt Rom er jordens
ende se: Schnabel, Early Christian Mission, 375f3 ting der peger imod:
i) Befalingen i 1,8 er givet til disciplene og ikke til Paulus ii) Sg “ende”
svarer til Es 49,6 iii) Apg nævner slet ikke Spanien med et ord; Ellis, “The
End of the Earth’ (Acts 1:8).”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar