Om hedninger i Matthæus og Johannes Åbenbaring
Frelsen
er kun for jøder. Sådan er der nogle der udlægger flere skrifter i NT –
specielt Matthæusevangeliet og Johannes Åbenbaring. Et eksempel på en sådan
tolkning finder vi hos biblen.info[1].
Artiklen
tager udgangspunkt i Matthæus, hvor han tages til indtægt for at Matthæus kun
taler om frelse for jøder og ikke for hedninger. Lad os se lidt på et par af de tekster der
taler om hedninger i evangeliet. Vi starter bagfra så at sige:
I
missionsbefalingen siger Jesus at disciplene skal gå hen og gøre ”alle
folkeslag” til hans disciple (28,19). Det er begrundet i Jesu universelle magt
(v.18). Evangeliet ender altså op med et udsagn der handler om hedninger. Men hvordan hænger det så sammen med resten af
evangeliet? Biblen.info mener at det netop ikke hænger sammen, og at 28,18f
står i kontrast til resten af evangeliet.
Derfor skal vi se på, hvordan resten af evangeliet ser på hedninger.
Hedninger der tilbeder (2,1)
De
første hedninger vi møder i evangeliet finder vi i 2,1 hvor nogle vise mænd fra
østerland kommer til Herodes for at tilbede Jesus.
Hedninger der følger efter Jesus (4,25)
I
4,24 hedder det at rygtet om Jesus nåede ud i hele Syrien. Syrien refererer her
nok til den syriske provins, og er både et jødisk og hedensk område[2]. I 4,25
hedder det at ”Og store folkeskarer fulgte ham fra Galilæa og Dekapolis,
Jerusalem og Judæa og fra den anden side af Jordan”. Dermed kommer vi uden for
jødisk område og ind i hedningeland, og noget tyder altså på, at der også er
hedninger blandt dem, der følger Jesus.
Den romerske officer (8,5ff)
I
8,5 kommer der en romersk officer til Jesus. At han er romersk fremgår af vers
10. Umiddelbart efter siger Jesus så: ”Mange skal komme fra øst og vest og
sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget” (v8,11). At der her
ikke kan være tale om diasporajøder fremgår af kontrasten der opstå med vers
12: ” men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor.” Dermed kommer
udsagnet til at i forlængelse af de tekster i GT der forudser hedningernes
omvendelse[3]. Med
rigets egne børn tænkes der på jøderne som helhed[4].
Spændingen i Evangeliet
I
lyset af disse tekster giver missionsbefalingen god mening, og det er ikke
først med den, at frelse til hedninger tematiseres i evangeliet. Men det svarer
ikke i sig selv på det oplagte spørgsmål: Hvorfor er Jesus så skeptisk overfor
hedninger, når han samtidig forudsiger at de skal komme og sidde til bords i
Guds rige, og når han til sidst befaler at gøre dem til disciple? Befalingen i
10,5 er tydelig nok: Gå kun til Israel, og til de fortabte af Israels hus
(v.6). Denne formulering har, er et næsten ordret ekko fra samtalen med den kanaanæiske
kvinde i 8,24, hvor Jesus siger: ” »Jeg er ikke sendt til andre end til de
fortabte får af Israels hus.”
Der
er grundlæggende to mulige forklaringer, som begge rejser nye spørgsmål:
a) Mattæus er inkonsistent omkring hedningernes placering i Guds rige
a) Mattæus er inkonsistent omkring hedningernes placering i Guds rige
b) Mattæus arbejder med en midlertidig
begrænsning af forkyndelsen til hedninger[5]
Hvis
b) er rigtig rejser det to nye spørgsmål: i) Hvordan kan vi se, at det er sådan
det forholder sig? Ii) Hvad er pointen med den rækkefølge? Jo længere frem i evangeliet vi kommer, jo
mere ændrer tonen sig.
Guds udvalgte tjener (12,15-21)
I
12,15-21 forbinder evangeliet Jesu handlemåde med Es 42,1-4 ved hjælp af den
traditionelle opfyldelsesformel (v.17)[6].
Interessant her er både vers 18 og vers 21, hvor der refereres til hedninger, og dermed tales der om en
”forkyndelse for hedningefolkene af Guds retfærdighed, som vil indgyde håb”[7]. Dermed
påbegyndes udviklingen af en ny linje i evangeliet.
Jesu eskatologiske tale (24,1ff)
I
Jesu eskatologiske tale har vi også hedninger nævnt. Først nævnt i et
krigsscenarie (v.7), derefter at hedningerne vil hade Jesu disciple (v.9), men
så i vers 14 indføjes forkyndelsen af
riget for hedninger i Jesu ”eskatologiske program”: ”Og dette evangelium om
Riget skal prædikes i hele verden som vidnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme”. Samtidig
forudsætter talen, at hedninger faktisk vil tage imod evangeliet om Riget,
hvilket fremgår af vers 31: ”Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang,
og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner”. Udsagnet om
verdenshjørnerne minder om Jesu forudsigelse tilbage i 8,11.
Dermed
har vi en udvikling i evangeliet, der kulminerer i Missionsbefalingen:
Kapitel
8: Hedningerne skal ikke tage Israels ”brød”
Kapitel10:
Disciplene skal kun gå til Israels hus
Kapitel
12: Herrens tjener er også et håb for hedninger
Kapitel
24: Evangeliet skal prædikes for alle folkeslag
Kapitel
24: Der skal ske en ”indsamling” af troende fra alle verdenshjørner
Kapitel
28: Gå hen og gør alle folkeslag til mine disciple.
Det
peger i retning af, at restriktionen i begyndelsen af evangeliet er
tidsbegrænset.
Johannes Åbenbaring og hedninger
Hvilken plads har hedninger så i Johannes
Åbenbaring? Biblen.info laver en analyse af det og når frem til følgende:
”Disse vantro ikke-jøder får lov til at vandre i lyset og, deres konger må
gerne bringe deres herligheder og kostbarheder ind (21,26). Men så er det slut:
»intet vanhelligt kommer derind«.”. Lad os derfor se
lidt på hvordan hedninger fungerer i åbenbaringen som helhed[8].
5,9 Fra alle folkeslag
I
sangen til lammet hedder det i 5,9:” Du er værdig til at få bogen og bryde dens
segl, for du blev slagtet, og du købte med dit blod mennesker til Gud af alle
stammer og tungemål, folk og folkeslag.” Her er folk fra alle folkeslag købt til Gud. Videre siges der om dem,
lammet ” gjorde dem til et kongeligt folk og til præster for vor Gud”. Denne
formulering er hentet fra 2 Mos 19,6 hvor den er brugt om Israel. Her bruges
den altså om folk fra alle folkeslag.
De skal være konger på jorden hedder det. Denne formulering bruges i
beskrivelsen af det nye Jerusalem i 22,5b: ”Og de skal være konger i
evighedernes evigheder”.
Den store skare
Det
er korrekt, som biblen.info nævner at i 7,1ff hører vi om 144000. Men af en
eller anden grund vælger biblen.info ikke at læse afsnittet som helhed. Hvis vi
ser på vers 9, så hedder det: ”Derefter så jeg, og se, der var en stor skare, som ingen kunne tælle, af
alle folkeslag og stammer, folk og tungemål; de stod foran tronen og foran
Lammet”. Der er flere interessante ting
her.
a) Skarens art: Den indeholder folk fra ”alle
folkeslag, stammer, folk og tungemål”. Det er samme formuleringer som der buges
i 5,9[9]
b) Skarens placering: Den står ”foran tronen”
(v.9)
c) Guds handling overfor dem: Han skal rejse sit
telt over dem (v.15)
d) Lammet midt for tronen skal lede dem til
”livets kildevæld” (v.17)
e) Gud vil tørre hver tåre af deres øjne (v.17)
Før
vi sammenholder den med kapitel 21 og 22, så er der en enkelt sproglig ting der
er vigtig. I 7,9 kaldes den gruppe Johannes ser for ”en store skare” (ὄχλος πολύς). Dette udtryk forekommer ud over her to
gange mere, nemlig i 19,1 og 19,6. En
nærmere sammenligning viser, at de to tekster hænger sammen – og den store
skare placeres ”i himlen”. Biblen.info
redegør ikke for hvorfor man kan sige, at denne gruppe ikke bliver frelst, når
den i 19,1 lokaliseres i himlen. Dette
faktum overser biblen.info.
Når
man derudover sammenholder det med, hvad der siges i kapitel 21 og 22 så er der
flere interessante ting
a)
I 22,3 hedder det
at Guds og lammets trone skal stå i byen. Og skaren er netop placeret foran
tronen i kapitel 7 – ergo må skaren stå i byen
b)
I 22,1 hedder det
at livets flod vælder ud fra tronen – og i 7,17 hedder det, at lammet vil lede
dem til ”livets kildevæld” – ergo må de være ved tronen
c)
Udtrykket, at Gud
vil tørre deres øjne finder vi også i 21,4 umiddelbart efter at det hedder at
Gud vil bo hos folk og de skal være hans
folk. Bemærkningen i 21,4 er mere interessant end den danske oversættelse
ligger op til. På dansk kan man ikke se om det er ental eller flertal – det kan
man derimod godt på græsk – og der står folk i flertal[10] -
dermed sprænges den etniske ramme til at handle om andre end jødekristne[11].
d)
I 22,2 står der
om livets træ at det skal tjene til lægedom for folkene. Eftersom træet står i
midten af byen kan det kun lade sig gøre, hvis folkene kommer ind i byen.
e)
Om formuleringen
i 21,26 - Folkeslagenes herligheder og kostbarheder bringes ind i den -
siger biblen.info følgende: ”Disse vantro ikke-jøder får lov til at vandre i
lyset og, deres konger må gerne bringe deres herligheder og kostbarheder ind
(21,26). Men så er det slut:”. Her opstår der en misforståelse på grund af en
svag dansk oversættelse. De to ord der oversætter ”herligheder og kostbarheder”
er konsekvens i skriftet blevet brugt om lovprisning [12], derfor
må man overveje om den tolkning der lægges op til er korrekt – eller det både
er hedningerne og deres lovprisning der kommer ind i byen.
Dermed
syntes jeg at konklusionen hos biblen.info går alt forlangt når det gælder
Johannes Åbenbaring i dens påståede udelukkelse af hedninger i frelsen.
Litteratur
Müller, Mogens. Kommentar til
Matthæusevangeliet. Dansk kommentar til Det nye testamente (DKNT),
99-0925251-1 ; 3. Århus: Aarhus Universitetsforlag, 2000.
Roloff, Jürgen. Die Offenbarung des Johannes / Jürgen Roloff. 2.
Aufl. Zürich: Theol. Verl., 1987.
[2] Müller, Kommentar Til
Matthæusevangeliet, 154.
[3] Es 2,2f;
Mika 4,1f
[4] Müller, Kommentar Til
Matthæusevangeliet, 230.
[5] Ibid., 260 kalder det en
“frelseshistorisk forståelse.”
[9] ἐκ πάσης φυλῆς καὶ γλώσσης καὶ λαοῦ καὶ ἔθνους (5,9) og ἐκ παντὸς ἔθνους καὶ φυλῶν καὶ λαῶν καὶ γλωσσῶν (7,9)
[12] Δόξα:1,6
4,9.11 5,12.13 7,12 11,13 14,7 15,8 16,9 19,1.7 eneste undtagelse er 18,1 τιμή:
4,9.11 5,12.13 7,12 21,26
Ingen kommentarer:
Send en kommentar